Friday, April 29, 2011

Kesalahan atas kesalahan.

Assalamualaikum.


hye peeps! Today i'm going to be Ustazah tak bertauliah mungkin. It was my standard one ambition yoo. Macam tak percaya kan saya pernah bercita-cita nak jadi ustazah. Just wanna share something with all my readers.

Nowadays boleh dikatakan semua orang ada FACEBOOK. Dari yang masih bersekolah, pelajar IPT, bekerja, surirumah dan segala lah. Bukan main lagi kan setiap saat nak update status. Gaduh dengan orang tu naik status maki hamun orang tu. Break up dengan BF/GF naik status carut-carut orang ni. Lecturer marah sebab assignment tak hantar naik status sumpah-sumpah lecturer tu. Gaji tak cukup naik status sumpah-sumpah bos. What for? Kamu tawu tak, selagi ada orang baca status maki hamun kamu tu, selagi tu la meter dosa kamu bertambah. Sebab secara automatiknya orang juga terbaca apa yang kamu tulis. Cuba bayangkan berapa ramai friend kamu di FB sana? 

Lagi satu, setiap manusia pasti ada silapnya. Tak salah kalau kita tegur, if nak tegur makesure dengan cara yang betul. Saya paling suka orang datang tegur saya kalau saya buat salah. Sekurang-kurangnya saya boleh mengubah apa yang salah pada diri. Ini tak, dah taw orang tu salah, lagi best dia p maki hamun. Ni la yang di namakan kesalahan atas kesalahan. Dia buat kesalahan atas kesalahan orang. Pastu lagi kawan-kawan dia turut serta p komen maki hamun orang tu. Memang meriah la upacara maki hamun time tu. Cuba la ubah komen-komen tu semua dengan nasihat. Sejuk mata memandang. Yang marah pun tak jadi nak marah. 


Sabda nabi saw:"Marah itu dari syaitan & syaitan itu djadikan dari api & api itu boleh dipadamkan dgn air.Maka apabila salah seorg dari kamu sdg mrh,maka hndaklah ia mengambil wuduk".
Dlm hadis yg lain juga,nabi saw bsabda:"apabila engkau marah,maka diamlah".(HR:Ahmad,Al-baihaqi dll).



Wallahualam.

notahati:Please STOP all of nonsense status kt FACEBOOK tu k. 

Thanks for reading. 

6 comments:

SuNsHiNe said...

SALAM...
ieda, saya ade tag awk tok join contest taw..=)

Far8 budak baik said...

aku terasa bab facebookk tu..
status main lepas je..
huh tq ingt kn

ieda CUMA said...

@ SuNsHiNe
w'salam.. oke thanks dear..

ieda CUMA said...

@Far8 budak baik
most wc.. tq 4 reading dis.. =)

Kekunci Merah said...

huhu..setuju. nama pun laman sosial.dah tentu ramai yg tgk.kalau kita main lepas je sume benda kat status FB tu.macam menggambarkan sikap kita yg negatif kan?? renungkan..hihi..

ieda CUMA said...

@RUZZEZANIE
yup2.. hehehe... byk org byk ragam.. kita cuma mmpu nasihat je kalo bole.. =)

Awak click, ieda click balik oke?